GoldNews.Biz اخبار اقتصادی ايران وجهان خبرهای ارز طلا سکه
  اخبار اقتصادی ايران و جهان،خبرهای ارز، طلا و سکه

صفحه اصلی جدیدترین اخبار از خبرگزاری های خارجی جدیدترین اخبار از خبرگزاری های ایران ارتباط باما
   GoldNews.Biz اخبار اقتصادی ايران وجهان خبرهای ارز طلا سکه
سیاسی(3517)

جهان(1492)

ایران(844)

اروپا(248)

اجتماعی(1694)

ورزشی(246)

فرهنگ و هنر(507)

روابط بین الملل(44)

محیط زیست(181)

دانش و فناوری(449)

حقوق بشر(390)

اقتصادی(2556)

آمریکا(153)

 
منبع: آمد نیوز تعداد بازدید:   1236 زمان ثبت:   16:03:10 1395-02-29
روایتی بدون سانسور از ندا ؛ راه رهایی در خردمندی است
به گزارش گلد نیوز به نقل از آمد نیوز با گذشت هفت سال از کودتای انتخاباتی سال ۸۸، امروز «ندا آقاسلطان » به‌مثابه نماد مظلومیت مردم ایران برای ملت‌ها و افکار عمومی جهان شناخته می‌شود. اما به نظر می‌رسد هنوز جامعه ما با بسیاری از افکار و اندیشه‌های «ندا» آن‌چنان که باید و شاید آشنا نیست؛ موافق باشیم یا نه کسی که طی هفت سال گذشته تا حد زیادی توانسته ‌‌از اندیشه و باورهای «ندا» (که نه سابقه‌ای در فعالیت‌های دانشجویی داشت و نه امیدی به تغییر از طریق صندوق‌های رای بدان‌گونه که اصلاح‌طلبان مدعی هستند) در برابر مصادره‌ی جناح‌های سیاسی مختلف محافظت کرده، او را همان‌گونه که بود برای مردم ایران تبیین کند، نامزد او «کاسپین ماکان» است. هرچند بسیاری صراحت وی را در بیان مسیر دگرگونی در ایران و آسیب‌شناسی مذهب در ساحت سیاسی اجتماعی نمی‌پذیرند، اما با هر گرایش سیاسی و فکری که بخواهیم دیدگاه‌ها و روایت «ماکان» از «ندا» را بررسی کنیم، ناگزیر باید بپذیریم که او تنها به دلیل این‌که شریک زندگی ندا بود، شاهد رفتارها و شنونده حرف‌هایی بوده که ندا به دلایل بسیار نمی‌توانست به اعضای خانواده‌اش بگوید و اگر تعارضی میان روایت خانواده «ندا» با «ماکان» هست، دست‌کم می‌توان این گفتارها را برپایه خرده روایت‌ها مرور کرد و به محک تجربه سپرد!

به هر روی، این گفت‌وگو می‌تواند بهانه‌ای باشد برای واکاوی مجدد و یاد دوباره‌ی دختری که اگرچه مانند بخش عمده‌ای از سبزها سرسپرده بیانیه‌ی موسوی و کروبی نبود، اما به اندازه همه‌ی عمرش اعتراض داشت و اگرچه رای نداده بود، اما همراه ملت و در بطن جنبش اعتراضی مردم ایران به خیابان آمد تا به ستم و سرکوب اعتراض کند؛ «کاسپین ماکان» ، تصویری از «ندا» پیش روی مخاطب می‌گذارد که تاکنون عامدانه یا سهوا دیده نشده است‌:
در رابطه با رویکرد ندا نسبت به بحث آگاهی بخشی به جامعه، می‌دانیم که «ندا» آگاهی بخشی را تنها راه نجات جامعه ایران می‌دانست، اما در عین حال جامعه ایران جامعه‌ای‌ است که نسبت به مذهب، غالبا رویکردی ناخودآگاه دارد و پیش و بیش از آن‌که به متون و اندیشه مذهبی گرایش داشته باشد به رفتار آیینی تمایل دارد؛ رفتاری که مصادیق بسیاری – مانند قمه‌زنی و اشکال مختلف عزاداری یا مولودی و حتی رفتارهای فناتیک و متعصبانه در مورد مسائل فرعی مذاهب و… – دارد. طبعا در چنین وضعیتی یک راه اثرگذار، نقد درون گفتمانی مذهب است چراکه دفعتا به‌خاطر همان رفتارهای آیینی رویکرد سلبی به مذهب با واکنش‌های بسیار منفی ناشی از همان فناتیسم مواجه می‌شود. حال با همه این تفاصیل آیا خانم «آقاسلطان» با توجه به این‌که رشته الهیات را برای تحصیل انتخاب کرده بودند، قائل به استفاده از نقد درون گفتمانی مذهب برای آگاهی بخشی نیز بودند یا خیر؟

با توجه به شرایط وخیم و اسف‌بار جامعه ایران که بر اساس بی‌کفایتی مسئولان اجرایی دهه‌های گذشته به ویژه رهبران حکومت اسلامی پدید آمده است، «ندا» می‌پنداشت تنها راه نجات‌بخش، سرنگونی حکومت اسلامی و حذف قوانین اسلامی از جامعه است، اما این راه را فقط به عنوان قدم اول می‌دانست. چراکه جامعه ایرانی برای برون رفت از بی‌شمار مشکلات ریشه‌ای فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و غیره نیازمند دانش و آگاهی‌ است و برای آن می‌بایستی ابتدا دژهای سانسور و محدودیت‌های اندیشه را در هم شکست تا سرانجام مردم ایران رنگ خوش نکویی و امنیت را ببینند. بدیهی است که از بین رفتن تشکیلات رژیم اسلامی و حتی جدایی دین از سیاست و اداره جامعه تنها راه چاره نیست. صرف‌نظر از تعاریف فلسفی پیرامون دین و مذهب به ویژه اسلام، بایستی گفت در پایه، عمده مشکلات موجود، ساختار اسلام است. همواره قوانین اسلام به عناوین مختلف فرامین قتل، جنایت و تجاوز صادر می‌کند و اجتماع را به انحطاط، هرج و مرج و تبهکاری سوق می‌دهد، در این‌صورت اسلام ذاتا نمی‌تواند یک جامعه ایده آل و سالمی را پایه‌ریزی کند.

کافی است نگاهی گذرا به جوامع اسلامی از گذشته تا کنون داشته باشیم. به راستی کدام جامعه اسلامی را می‌توان مثال زد که مردمش در صلح،‌ آرامش و امنیت، هم‌زیستی قابل توجه و در خور انسان داشته باشند؟

مشکل ما تنها نشر خرافات در فرهنگ فعلی ایرانیان نیست. من نیز در این نکته ساده و مهم با «ندا» هم‌داستانم که اگر خرافات را از اسلام جدا کنید، تنها باورهایی برگرفته از متون و نصوص دینی قدیمی‌تر نظیر تورات و اناجیل باقی می‌ماند، جالب این‌که مفاهیم انگشت‌شماری که خاص اسلام (نظیر جهاد با کفار) است هیچ بنیان منطقی، عقلانی ندارد! از این حیث باید گفت اساس اسلام خرافات است. در نتیجه این فریب اسلام‌گرایان است که می‌گویند؛ اِشکال از مردم است، نه از اسلام!‌ یا به تعبیری دیگر می‌گویند؛ اِشکال، عقاید خرافی است، نه ذات اسلام! آنان از اسلام در ذهن خود چیزی ساخته‌اند که خود شیفته آن شده‌اند، اما در عمل حتی خودشان نیز قربانی قوانین انسان ستیز اسلام می‌شوند.

ولی نکته دردآور و تکان دهنده، آن است که این خرافات غالبا علیه اخلاقیات و انسانیت است و این در حالی است که خوشبختانه در بسیاری از جوامعی که اسلام در آن‌ها حاکم است، دستورات اسلامی به طور کامل اعمال نمی‌شود که اگر تمام آن اجرا شود، آن‌گاه شاهد جهنمی خواهیم بود بر روی زمین به رنگ خون و نیرنگ که تبهکاران با ناآگاه نگاه داشتن اعضای آن جامعه، رهبری آن را بر عهده خواهند داشت. درست مثل جامعه فعلی ایران.

حال این‌که عده‌ای عقیده دارند؛ «عریان کردن حقیقت باعث خشم عده‌ای از خرافه‌پرستان و سودجویان می‌شود، پس بایستی حقایق را انکار کرد»، برآیندی جز ادامه ننگ و نگون بختی برای جامعه ما ندارد. سرانجام باید پرده‌ها را کنار زد تا مردم در معرض رویارویی با حقیقت قرار گیرند و حق انتخاب را به آنان بازگرداند. هم اکنون عده‌ای اسلام‌گرا این حق انتخاب را از مردم گرفته‌اند و خود به جای مردم تصمیم می‌گیرند. آن‌ها تعیین می‌کنند که مردم چه بپوشند، چه بگویند و حتا به چه بیاندیشند!‌

قرن‌هاست که در جهان میان جوامع پدیده‌ای وجود دارد به نام انقلاب! مفهوم انقلاب یعنی یک تحول بنیادین که ظرف مدت کوتاهی بیشترین تغییرات را پدید می آورد. تغییراتی که از درون چند نفر شکل می‌گیرد، وارد اجتماع می‌شود، سپس اکثریت افراد جامعه را در بر می‌گیرد و در نهایت روش‌های کشورداری، کنترل اجتماع و در بسیاری از مواقع، به کمک تبلیغات و آموزش، بنیان‌های فرهنگی‌ و اعتقادی را دگرگون می‌سازد. بنابراین آن عده که می‌فرمایید واکنش‌های منفی و حتی خشونت آمیزی در برابر پرده‌گشایی از حقایق نشان می دهند، اتفاقا بیش از همه نیازمند این انقلاب هستند.

«ندا» نیز در بررسی‌های اولیه‌اش به نتایج قابل توجهی رسیده بود. او در عمیق‌ترین لایه‌های وجودش این حقایق را در مورد جامعه و نقش مخرب اسلام درک کرده بود. او باور داشت که بایستی واقع بینانه چهره حقیقی و خشن اسلام را به مردم نشان داد تا آنان بدانند از طریق دین و مذهب به ویژه اسلام هرگز نمی‌توان به صلح و آرامش دست یافت، پس باز هم راه رهایی را خردمندی می‌نامید.

یکی‌ از چندین مثالی که از ایشان به یاد دارم این است که: «ندا» و من در یک هتل بسیار مجلل و مجهزی بودیم که امکانات آن به ویژه از نظر سرویس غذا کم نظیر بود، اما «ندا» اصرار داشت که به هتل دیگری برویم، فقط به این دلیل که ساخت هتل بر اساس معماری اسلامی بود و این موضوع به شدت او را رنج می‌‌داد! «ندا» می‌گفت: هر نشانی‌ از اسلام، ۱۴۰۰ سال جنایت و جنگ را یادآوری می‌کند. باید بگویم که خوشبختانه نفرت «ندا» از اسلام و تاکیدش بر بیداری از روی آگاهی‌ و تحقیق بود. حالا دقیق‌تر به این موضوع توجه کنیم؛ «ندا» به فرمان چه کسی‌، به دست چه کسانی‌ و با چه اندیشه و اعتقادی کشته شد؟! پاسخ این است: «ندا» به دستور نماینده خدا بر زمین یا همان ولایت فقیه و توسط افراد مسلمان، با تکیه بر قوانین اسلام به قتل رسید…! وقت آن رسیده که نگاهی‌ به دیگر اقدامات اسلام‌گرایان در گوشه و کنار دنیا بیندازیم…! موضوع بحث من این نیست که این‌گونه بی‌ عدالتی‌ها در دستورات اسلامی و مسلمان‌ها خلاصه می‌شود، ولی‌ دست‌کم پیروان ادیان دیگر اگر جنایتی هم مرتکب می‌شوند، ربطی‌ به ایدئولوژی آنها ندارد، به این دلیل که حداقل دیگر مذاهب و ادیان، امروز با انسان و انسانیت خو گرفته‌اند، آنها هرگز نمی‌گویند؛ بکشید در راه خدا…!
در رابطه با آسیب‌های اجتماعی و دردهای مبتلا به جامعه امروز ایران، می‌دانیم که بسیاری از ارکان حکومت اسلامی که در حوزه اجتماعی مسئولیت دارند با عملکرد غیر علمی و اشتباه خود رنج‌های مضاعفی را به جامعه ایران تحمیل می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل ماهیت توتالیتار حکومت اسلامی که نتیجه آن مقابله و رویکرد حذفی نسبت به هرگونه کنش و تحرک در جامعه مدنی با هدف اعمال کنترل نامحدود در زندگی فردی و اجتماعی است، همیاری‌های اجتماعی نیز در سطح جامعه ایران غالبا به نتایج مطلوب نمی‌رسد. این پرسش بنیادین به ویژه در سه سال گذشته برای بسیاری از فعالین مدنی مطرح بوده و هست که میان تلاش برای آسیب‌زدایی از جامعه و مقابله با حکومت چگونه می‌توانند یکی از این دو را انتخاب کنند؟! دوست داریم بدانیم زنده یاد «ندا آقاسلطان» با دیدگاه اخلاقی که نسبت به جامعه داشت و در عین حال با درک اصلاح ناپذیری و شرارت حکومت اسلامی چگونه پاسخی را به این پرسش ارائه می‌کرد و آیا همیاری اجتماعی را مقدم بر مبارزه سیاسی می‌دانست یا جدای از آن؟!

پیش از هر سخنی، جای خوش‌بختی‌ است که شما به حقیقت اصلاح ناپذیری حکومت اسلامی اشاره کردید. خشت به خشت این حکومت بر روی خون بنا شد و ۳۳ سال است که مردم خاموش، تنها نظاره‌‌گر به خون غلتیدن هزاران «ندا» هستند و یا عده‌ای در انتظار اصلاح شمشیر‌های خون آلود، حتا در زندان اسیرند…! و از سوی دیگر این حقیقت تکان دهنده‌ای است که؛ تمام مردم ایران شامل مذهبی و غیر مذهبی، سنتی و مدرن، حتی بسیجی و سپاهی، صدمات جبران ناپذیری را از سال‌های گذشته تا کنون متحمل شده‌اند. گرچه بسیاری از آنان به لحاظ عادت‌ها و اعتقادات غلط نسبت به آن بیگانه‌اند. آسیب‌هایی که مردم ایران با آن مواجهند به دو بخش عمده تقسیم می‌شوند: نخست آسیب‌هایی که ناشی از باورهای مذهبی بوده که غالبا باعث بی‌عدالتی، افزایش نرخ جرم و جرائم، فشارهای روحی و جسمی و نظیر آن بوده که در اینجا خدا بهانه شده و به واسطه خدا، آحاد جامعه مبتلا به پیدایش معضلات عمیق و گسترده‌ای گردیده‌اند. حال پرسش این‌جاست که؛ آیا به راستی این همان چیزی است که خداوند برای مخلوقاتش می‌جوید…!؟

و دوم آسیب‌هایی که به خاطر بی‌کفایتی روسا و مدیران در هر سه بخش قانون‌گذاری، اجرایی و نظارتی جامعه پدید می‌آیند. این مسئله نیز علاوه بر بی‌عدالتی سبب ناامنی، بروز نابهنجاری‌های روحی‌ و روانی‌، افزایش مرگ و میرهای غیر طبیعی و… می‌گردد. مسائل بسیار روشن بوده و از نقطه نظر علمی‌ و منطقی‌، کاملا قابل اثبات هستند ولی توضیح آن بسیار به درازا می‌کشد که ناگزیر از مطرح کردن آن‌ها در این بخش می‌شوم.

در گفت‌وگوهایی که بین «ندا» و من به میان می‌آمد، هر دو در این نکته هم‌داستان بودیم که: اساسا حکومت ایدئولوژیک به ویژه حکومت اسلامی که خود داستان درازی دارد، دیکتاتوری محض است. بنابراین حاکمیت کنونی ایران دارای دو فاکتور از بدترین اشکال حکومت‌هاست. در حالی که سال‌هاست در میان جوامع پیشرفته حکومت‌های مذهبی و دیکتاتوری دیگر توان ظهور بین مردم را ندارند، در مقابل، قرن‌هاست که باورهای غلط مذهبی درجامعه ایران، آداب و فرهنگ‌شان ریشه دوانیده و این همان برگ برنده ظهور حکومت اسلامی است و در عین حال کار فعالین مدنی، سیاسی و روشنگران را با پیچیدگی مضاعفی نیز رو به رو ساخته است. پس برای برون رفت از این مخمصه، شوربختانه باید راه دشواری طی شود.

به هر حال کلید رهایی ایرانیان دو رو دارد: مبارزه سیاسی از یک‌سو و روشن‌گری از سوی دیگر. بدون تردید این دو راه بایستی به طور همزمان طی شود.
«ندا» همواره سوالی در ذهن داشت که راجع به آن بارها با من صحبت کرد. ندا می گفت: واقعا چه راهی برای خاتمه این دردها وجود دارد و همیشه دنبال یک واکنش عملی و قابل اجرا می‌گشت. وی از معدود کسانی بود که انتخابات را تحریم کرد. «ندا» می‌گفت: این‌که «ما به کدام یک از چهار مهره رژیم رای دهیم، هرگز اهمیت ندارد، مهم این است که رای ما تنها به معنی تایید حکومت اسلامی است. وی به قول خود هیچ وقت شناسنامه‌اش را آلوده به مهر جمهوری اسلامی نکرد و اعتقاد داشت مبارزه لاک پشتی جز بقا و ریشه‌دار کردن حکومت، سرانجامی ندارد. پس از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری که با موج معترضان به تقلب انتخابات همراه شد و مصمم با حضورش در راهپیمایی‌های اعتراض آمیز، میان مردم، مخالفت خود را با این ساختار معیوب اعلام می‌کرد.

با توجه به این‌که «ندا» معتقد به ضرورت تغییر حکومت در ایران بود و همین‌طور درک روشنی از فشارهای حکومت اسلامی نه فقط در بعد سیاسی بلکه در تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی بر ملت ایران داشت، یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که آیا ایشان در دوره تحصیل در دانشکده الهیات در خصوص ضرورت فعال‌سازی جامعه دانشگاهی و خارج کردن فضای دانشگاه‌ها از کنترل حکومت نیز احساس ضرورت داشت یا خیر؟! و اگر این چنین ضرورتی را احساس می‌کرد آیا این احساس ضرورت در جنبه عملی نیز ایشان را به رابطه گرفتن با مجامع دانشجویی و یا برای مثال تشکیل یک هسته از فعالین دانشجویی ترغیب کرده بود یا نه؟!

برخلاف دیگر دانشجویان در رشته الهیات که به دلیل علاقه ایشان و گرایش بیشتر به مذهب این رشته را انتخاب می‌‌کنند، ندا هیچ اعتقادی به مذهب نداشت، بلکه فقط به خاطر کنجکاوی‌اش برای شناخت بیشتر مذاهب و چرایی تعدد ادیان و این همه پیروانی که چشم بسته از بدو تولد تا مرگ دچارش هستند، این رشته را برگزیده بود. کمتر از یک‌سال به تحصیلش ادامه داد و در نهایت به دلایل مختلف از ادامه آن انصراف داد. اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها درک این حقیقت بود که دین و مذهب در پایه دروغی بیش نیست و غالبا ساخته و پرداخته ذهن بیمارگونه بشر بوده است. او در عین حال دارای نگرشی سکولار بود. به این معنی که اداره کشور و اجتماع را کاملا از دین جدا دانسته، به مذاهب، ادیان و پیروان آن‌ها احترام می‌گذاشت و آنان را در چگونگی‌ پرستش خدای‌شان آزاد می‌دانست. در عین عشق به پروردگار، از اسلام گریزان بود، به این دلیل که اسلام همواره در جنگ با بندگان خداست!

در مورد تشکیل گروه‌های دانشجویی یا فعالیت‌های سیاسی، مدنی و حقوق بشری می‌دانیم که در حکومت نظامی – اسلامی که سرشار از خفقان و وحشت است؛ پاسخ شما تنها طناب دار و گلوله است. مگر این‌که فعالیت‌های شما با نام اسلام و اصلاحات عجین باشد، که البته در آن صورت هم به زندان و شکنجه می انجامد.

زمانی که «ندا» یک دانشجو بود هرگز به فعالیت‌های دانشجویی، آن‌هم در دانشکده الهیات فکر نمی‌کرد. در حقیقت «ندا» در محیط دانشگاه و جمع دانشجویانی که این رشته را دنبال می‌کردند هم‌فکری نداشت؛ او خود به تنهایی بارها با اساتید و مدیران دانشگاه بحث و جدل‌هایی داشت تا این‌که دریافت اساسا در این مسیر تنهاست. شاید بارها گفته‌ام که او در روزهای آخر زندگی‌اش به این نکته اشاره واضحی داشت: برای دستیابی به آزادی، همه مردم مسئولند. و چه زیبا می‌گفت: که همه بایستی قدمی بردارند، هرکسی اثری می‌گذارد و مجموع این آثار توانمندی و آزادی را به دنبال خواهد داشت. امیدوارم آن قشر بی‌تفاوت و آنانی که می‌گویند: ما که سیاسی نیستیم و به همین سادگی خود را کنار می‌کشند و از مسئولیت شانه خالی می‌کنند، اندکی به خود آیند.

قدر مسلم نبرد با نادانی و ظلم را نبایست بر دوش عده‌ای خاص مانند دانشجویان نهاد. این وظیفه‌ای است که بر دوش همه افراد در هر جایگاهی‌ است. حداقل همه آن‌هایی که دلسوز خود و هم نوع خود هستند. آنانی که به سرزمین ایران احترام می‌گذارند. کسانی که قهرمانان و جاویدنامان خاک ایران را نیک می‌شمارند. آزادی نتیجه‌ای است که همه افراد در آن سهیم خواهند بود.

یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با زندگی و نگرش او برای بسیاری فعالین سیاسی وجود دارد این است که «ندا» نه به‌عنوان یک فعال سیاسی ، بلکه به عنوان یک شهروند فعالیت‌های حقوق بشری و ترویجی برای روشن کردن اذهان ملت نسبت به جنایات و قانون‌شکنی‌های حکومت را چگونه ارزیابی می‌کرد؟ آیا معتقد بودند که تا پیش از رسیدن به مرحله تغییر حکومت می‌توان با آموزش مردم در مورد مبانی حقوق شهروندی و حقوق بشر و کمک به جریان مطالبه محوری و مطالبه گری مردم گامی در این زمینه برداشت؟
همان‌طور که پیشتر نیز عنوان کرده‌ام «ندا» هرگز به طور رسمی یک فعال سیاسی نبود و در هیچ گروه و حزب و دسته‌ای نیز عضویت نداشت. بسیار خشنودم از اینکه او مانند عده‌ای، «به اصطلاح سیاسی» نبود، چون اکثریت قریب به اتفاق آنانی‌ که خود را فعال سیاسی می‌‌نامند، مدت‌ها در رکاب حکومت اسلامی بودند و خطاهای بسیاری داشتند، که برآیندی جز مرگ بیشتر دلسوزان، رانده شدن آگاهان از ایران و نهایتا ماندگاری رژیم، نداشت! اما همان‌طور که پیش از این گفتم ندا همواره در پی یافتن راهی برای تغییر حکومت و از بین بردن تفکر غیر انسانی اسلامی حاکم بر جامعه بود. فعالیت عملی «ندا» در واقع از جایی آغاز شد که فرصتی برای اعتراض به حاکمیت اسلامی و این همه ظلم و بی‌عدالتی در جامعه یافت و شجاعانه در بین مردم حضور پیدا کرده، از همان روزهای نخست اعتراضات خیابانی مردم در خرداد ۸۸ شعارش مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر حکومت اسلامی بود. وی با وجود این‌که می‌دانست که این کنش بی‌خطر نیست و چنان‌که دیدیم سرانجام گلوله‌ای قلبش را شکافت با این حال ادامه داد و تلاش کرد که حتی در واپسین لحظات عمر پیامی را با نگاهش به ما بدهد و آن دانایی، شجاعت و از خود گذشتگی است.

گاهی با خود فکر می‌کنم «ندا» در میان صدها فعال سیاسی در اوج قرار گرفته است؛ او با گذشتن از با ارزش‌ترین دارایی‌اش عمیق‌ترین اثر را نه تنها در ایران بلکه در جهان گذاشت.

اما گفتید آموزش! پیش از این عرض کردم که اگر کمی با خود رو راست باشیم، در می‌یابیم که در یک جامعه مذهبی با حاکمیت اقتدارگرایانه و اسلامی، نمی‌توان آزادانه آگاه‌سازی و آموزش را پیش رو قرار داد و به گسترش آن پرداخت! در ضمن چه گروه یا حزبی از میان این همه دسته‌ها می‌تواند و اصولا شایستگی آموزش دادن و پرورش را دارد…!؟

در هر صورت اگر انسجامی بین افراد و گروه‌ها در اپوزیسیون ایجاد شود، می‌توان تا اندازه‌ای از طریق رسانه‌ها این فعالیت‌ها را به شکلی بسیار محدود پیش برد. هر چند که راه‌های موثرتری وجود دارد ولی‌ انجامش مستلزم هم‌گرایی گسترده‌تری است.

تا کنون هزاران «ندا» با تقدیم جان شیرین خود کوشیدند تا در این کوره راه برای ما چراغی باشند… امیدوارم که مردم این شعله‌های فروزان را حفظ کرده در پی روشنایی و یک تحول عمیق، برای بهتر زیستن به پا خیزند.
تعداد رای=0
 نظرات:
GoldNews.Biz اخبار اقتصادی ايران وجهان خبرهای ارز طلا سکه
   GoldNews.Biz





بیشترین رای

آیت الله علوی بروجردی : با بهایی‌ها چه کنیم؟

هنوز مشخص نیست که ‏بهاییان در ایران به چه دلیل حق تحصیل و حق کار کردن ندارند و باید در زندان باشند؟

بهاییان درقم بچه های مسلمان هارا می دزدند و به باغی در اطراف قم می برند تا در مهمانی هایشان خون آن ها را بخورند

آیت الله امجد: در مکتب اهل بیت به یک حیوان نیز نمی توان ظلم نمود چه برسد به یک کافر و یا یک بهائی

مهدی خلجی : بهائی‌ها چند ویژگی دارند

عواقب سدسازی‌های غیراصولی در خوزستان؛ سد گتوند یک بمب ساعتی است

انتشار تصاویری از دختر و داماد فرماندهان لباس شخصی‌ها در ایران

پاسخ یک جوان از انگلستان به نامه اخیر رهبر ایران

دورهمی زندانیان بند زنان اوین به میزبانی فائزه هاشمی با حضور بهاره هدایت و فاران حسامی

چهره اسلام را رفتار روحانیت شیعه خراب کرده است ، ربطی به بهاییت ندارد




بیشترین بازدید

عکسهای کولیندا گرابار کیتاروویچ رئيس جمهور کرواسی با بیکینی خبرساز شد

انتشار تصاویری از دختر و داماد فرماندهان لباس شخصی‌ها در ایران

بهاییان درقم بچه های مسلمان هارا می دزدند و به باغی در اطراف قم می برند تا در مهمانی هایشان خون آن ها را بخورند

امام جمعه طهران خواهان اخراج بهاییان از کشور شد

دورهمی زندانیان بند زنان اوین به میزبانی فائزه هاشمی با حضور بهاره هدایت و فاران حسامی

هنوز مشخص نیست که ‏بهاییان در ایران به چه دلیل حق تحصیل و حق کار کردن ندارند و باید در زندان باشند؟

آیت الله علوی بروجردی : با بهایی‌ها چه کنیم؟

مهدی خلجی : بهائی‌ها چند ویژگی دارند

آیت الله امجد: در مکتب اهل بیت به یک حیوان نیز نمی توان ظلم نمود چه برسد به یک کافر و یا یک بهائی

چه بسیارند ریحانه ها که بخاطر دفاع از حیثیت خود اعدام و چه بسیارند سعید طوسی ها که بخاطر دفاع از حکومت تبرئه می شوند




آخرین بازدید

روایتی بدون سانسور از ندا ؛ راه رهایی در خردمندی است

بودجه فرهنگی کشور کجا هزینه می‌شود؟

آلبوم طریق عشق محمدرضا شجریان پس از هفت سال مجوز گرفت

اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تمدید کرد

گزارش نوسات ماهيانه قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار ایران،از تاريخ 20-10-94 تا تاريخ 20-11-94

آیت الله خامنه ای: خبرگان، زمانی که رهبر فعلی در قید حیات نیست رهبر انتخاب می کند

نوعي ماده سمي ناشناخته عليه حجاج استفاده شد

دانشگاه تهران مسئول رسیدگی به وضعیت سد گتوند شد

یک سرباز وظیفه پنج مامور زندان آباده را کشت

گزارش قیمت انواع سکه در بازار تهران صبح امروز 17-07-95 ساعت 11:31:29




آخرین نظرات

بسیار مطلب جالب و آگاهی دهنده ای بود

چه نازن

وقتی نوه و نتیجه خمینی در امریکا با لباسهای لختی ظاهر می...

در نیمه راه بهشت با چند کیلو مواد مخدر!؛

ما که رفتیم بریم

الله كرم اصلاً دختر نداره كلاً دوتا پسر داره

خب بجای اینکه بگی این خانم را بنده میشناسم اسمشو میگفتی ...

چه خوبست مزخرفات دینی ومذهبی را فراموش کنیم ونظری به مل...

اینا از خودشون بچه ندارن. معلوم نیست زنشون با کی میخوابه...

اینا برای خودشون این چیزها رو بد نمیدونن ولی برای ملت ای...